سومين جلسهء وسيع مشورتی جهت وحدت نيروهای ملی و دموکراتيک کشور


 

 

محترمه مینا  افضلی نوشتهء خویش را به حاضرین جلسه قرائت کرد.

محترم میرزمان وفادار رئیس شورای قوم ځدران در کابل،  در باره تمویل  مصارف جلسه  توضیحات ارائه کرده و از آنانیکه  دراین راستامساعدت نموده بودند،  اظهار امتنان نمود.

محترم عبدالحی مالک رئیس «حزب ملی افغانستان»  نیز به نوبهء خویش  «فراخوان حزب ملی افغانستان به مبارزان داعیهء صلح، دموکراسی و عدالت اجتماعی، نیروهای ملی، دموکرات و مترقی کشور» را قرائت نموده آماده ګی بی قید و شرط حزب خویش را در راه  وحدت نیروهای ملی و دموکراتیک کشور ابراز نمود.

محترم فقیر محمد فقیر به نماینده ګی از سایر ین در بارهء ضرورت وحدت نیروهای ملی و دموکراتیک کشور سخنرانی نموده از  امر تفاهم و  وحدت پشتیبانی بیدریغ خویش را اعلام نمود.

همچنان محترم عبدالخلیل شیوا ، محترم عبدالرحمن بسام، محترم سید محمد جوالی، محترم نظیف مل، محترم سومین جلسه ی وسیع مشورتی احزاب، محافل، حلقه های سیاسی ملی و دموکراتیک و شخصیت های مستقل، به تاریخ 18 جدی 1388 ه.ش، مطابق 8 جنوری 2010 میلادی در شهر باستانی کابل دایر گردید. در این جلسه برخی از دانشمندان اکادمی علوم، استادان پوهنتونها،  نویسندگان، کادر های تحصیلیافته ی مسلکی و جمع کثیری از فعالین سازمانها، احزاب، متنفذین محلی، مبارزین نستوه ملی و مردمی از سراسر  افغانستان عزیز  اشتراک نموده بودند.

جلسه با قرائت آیات چند از قرآن عظیم الشان  توسط محترم سید عمر میر افتتاح ګردید و تحت ریاست  محترم جانان میرخیل به کار خویش ادامه داد.

در آغاز جلسه محترم پوهاند دوکتور غوث الدین غرمان، استاد پولی تخنیک کابل به اشتراک کننده ګان جلسه خوش آمدید ګفته، بیانیهء خویش را ایراد فرمود.

بعداٌ ګزارش کار و فعالیت تیم کاری منتخب در فاصلهء دو جلسهء مشورتی از جانب  محترم نورمحمد غفوری قرائت ګردید. (نقل ګزارش  ضمیمه است)

پس از ارائهء ګزارش کاری ، بالترتیب هر یک محترم غلام دستګیر هژبر، محترم عطامحمد نجات، محترم عباس خروشان، و محترمه مینه جان  مقالات  خویش را قرائت نمودند. تعداد از  این مقالات ضم این ګزارش میباشد.

محترم پوهندوی نظیم ګل، پیام نهضت تفاهم افغانها در اروپا را (ضمیمه)، به خوانش ګرفته و متعاقبا قیام الدین قیام، محترم زحمتکش، محترم سخی مصرف، محترم عبدالرحیم عادل، محترم دوکتور شیرباز ځدران،  محترم ضرب علی اندیوال، محترم دوکتور  خانمیر غیور،  محترم دوکتور محبوب ګل، محترم څيړنپوه روستایار و سایر سخنرانان بالنوبه نظریات خویش را در فضای آزاد و صمیمی در باره  راه های عملی وحدت ابراز نمودند که از جانب حاضرین جلسه به دقت و حوصله مندی استماع ګردیده و در فضای آزاد و دموکراتیک بحث همه جانبه و تبادل نظر صورت ګرفت.

 

همچنان محترم دوکتور عبدالله نایبی رئیس «حزب آیندهء افغانستان»  از اروپا،  بیانیهء خویش را از طریق تلفون ارائه نمود و از پروسهء تفاهم و وحدت عمل نیروهای ملی، دموکرات و ترقیخواه افغانستان حمایت خویش را ابراز کرد.

محترم اکبر اوریا  و محترم انجینر کبیر نیز  پیام های خویش را از کابل و قندهار ذریعهء تلفون به اشتراک کننده ګان جلسه تقدیم نموده،  حمایت خویش را از پروسهء وحدت و تفاهم نیروهای عدالتخواه و دموکراتیک  ارائه نمودند.

اشتراک کننده گان جلسه در رابطه با جستجوی راه های عملی  ایجاد تفاهم برای وحدت نیرو های میهن دوست، عدالتخواه و ترقی پسند تبادل نظر نمودند که در اخیر  برای نیل به آرمانهای والای انسانی چون تامین صلح سراسری، وحدت ملی، دموکراسی، عدالت اجتماعی و آینده ی سعادتمند مردم افغانستان قطعنامهء را به اتفاق آراء به تصویب رسانیدند.

در قطعنامهء جلسهء سوم وسیع مشورتی از همه احزاب، سازمانها و حلقات سیاسی ذیعلاقه  مطالبه ګردید، تا نماینده های خویش را به شورای موجودهء تفاهم برای وحدت نیروهای ملی و دموکراتیک افغانستان معرفی نموده، کمیسیون مشترک مرکزی تفاهم برای وحدت نیروهای ملی، دموکرات و عدالت پسند را تقویه نمایند. به اینګونه میتواند که  افکار و نظریات هریکی از آنها در مصوبات کمیسیون بازتاب یافته و راه های واقعا عملی برای وحدت جستجو و تطبیق ګردد.

همچنان فیصله به عمل آمد، که حلقه های شورای تفاهم در سطح ولایات، شهر ها، نواحی و ولسوالی ها نیز ایجاد گردند.  بدین ترتیب میتواند زمینهء اشتراک  اعضای همه سازمانها و نهاد های علاقمند و شخصیت های مستقل  در آن  میسر ګردیده و بالنتیجه فضای اعتماد و شناخت متقابل بین آنها ایجادشود.  این پروسه   پایه های  محکم حزب نیرومند سراسری و تاثیر ګزار در مسایل ملی  را بنا نهاده و روند دموکراسی را در سیستم اجتماعی، سیاسی کشور سرعت می بخشد.

 

 

 

کابل – افغانستان

18 جدی 1388، مطابق 8 جنوری 2010 میلادی

قطعنامه ی جسله ی وسیع مشورتی تفاهم

جهت وحدت نیرو های ملی و دموکراتیک کشور

سومین جلسه ی وسیع مشورتی احزاب، محافل، حلقه های سیاسی ملی و دموکراتیک و شخصیت های مستقل، به تاریخ 18 جدی 1388 ه.ش، مطابق 8 جنوری 2010 میلادی در شهر باستانی کابل دایر گردید. این جلسه به ادامه ی جلسات مشورتی قبلی برج حوت 1387 و برج حمل سال 1388 ه ش، با اشتراک برخی از دانشمندان اکادمی علوم، استادان پوهنتونها،  نویسندگان، کادر های تحصیلیافته ی مسلکی و جمع کثیری از فعالین سازمانها، احزاب، متنفذین محلی، مبارزین نستوه ملی و مردمی وطن جنگ زده ی ما افغانستان عزیز برگزار گردید.

اشتراک کننده گان جلسه راه های ایجاد تفاهم برای وحدت نیرو های میهن دوست، عدالتخواه و ترقی پسند تبادل نظر نموده و برای رسیدن به آرمانهای والای انسانی چون تامین صلح سراسری، وحدت ملی، دموکراسی، عدالت اجتماعی و آینده ی سعادتمند مردم افغانستان ،  موارد زیر را تصویب می نماید:

1.  برای رسیدن به وحدت ارگانیک کلیه احزاب، محافل، حلقه ها و شخصیت های مستقل سیاسی ملی و دموکراتیک، از همه ی احزاب و سازمانها صمیمانه تقاضا گردد، تا یک، یک نماینده ی با صلاحیت خویش را الی مدت ده روز، جهت انسجام وحدت به شورای تفاهم وحدت نیرو های ملی و دموکراتیک افغانستان معرفی نمایند.

2.    حلقه های شورای تفاهم در سطح ولایات، شهر ها، نواحی و ولسوالی ها ایجاد گردد.

3.  کمیسیون مرکزی شورای تفاهم و کمیسیون های ولایتی و محلی موظف اند تا میکانیزم وحدت سراسری نیروهای ملی، دموکراتیک و مترقی راجستجو نموده وعوامل بازدارنده ی آن را تشخیص نمایند. کمیسیون مرکزی و کمیسیون های ولایتی، شهری، نواحی و ولسوالی در جهت رفع موانع وحدت، تدابیر مشخص اتخاذ نموده و نتایج فعالیت های شان را به جلسه ی وسیع مشورتی آینده گزارش دهند.

4.  جلسه ی مشورتی وسیع بعد از سه ماه، جلسه ی کمیسیون مرکزی شورای تفاهم حد اقل ماه یکبار، جلسه ی کمیسیون های ولایتی، شهری، نواحی و ولسوالی حد اقل بعد از هر دو ماه یکبار دایر گردد.

5.  کمیسیون مرکزی شورای تفاهم، کمیسیون های ولایتی، شهری، ناحیه وی و ولسوالی موظف اند تا جهت نزدیکی این سازمانها و احزاب از طرح نظریات خدشه دار و تخریش کننده ی که سبب ایجاد تفرقه میان نیرو ها می گردد، خود داری نموده و کوشش نمایند تا زمینه های انسجام و تفام مشترک را دریافت نمایند.

6.  کمیسیون مرکزی شورای تفاهم وحدت و کمیسیونهای ولایتی و محلی و شورای تفاهم خارج از کشور مبارزه ی وسیع و گسترده ی خویش را جهت تشکیل یک حزب بزرگ ملی و سراسری در صدر وظایف خویش قرار داده و در راه رسیدن به این هدف انسانی از هیچگونه اقدام عملی و مساعی دریغ نورزند.

 

«پایان»

 


January 29th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها